Wdrożenie modelu NPDC w Polsce
NPDC (The National Professional Development Center on ASD) opiera się na konsorcjum amerykańskich uniwersytetów, stworzonym w celu rozwoju zastosowań technik potwierdzonych badawczo w terapii autyzmu. W ramach siedmioletniego programu, kierowanego przez prof. Samuela Odoma (University of North Carolina), ukończonego w 2014 r. NPDC opracowało model powszechnego wdrożenia terapii autyzmu opartej na badaniach. Model ten został obecnie wprowadzony w ponad 100 placówkach na terenie kilkunastu stanów USA. Poza USA, model lub jego elementy wdrażane są w wielu krajach świata – m.in. w Australii, Arabii Saudyjskiej, w Szwecji i w Polsce (jako drugim kraju w Europie). W Polsce model NPDC wprowadza Centrum Terapii Autyzmu SOTIS.
Po dwóch latach przygotowań w 2016 r. szkolenie ukończył zespół 6 polskich trenerów. Aktualnie model wdrażany jest we wszystkich placówkach SOTIS w Polsce. Proces ten planowany na około dwa lata (zgodnie z wytycznymi wdrożeniowymi zespołu NPDC). Po tym czasie nastąpi (wspólna z NPDC) ocena zakresu potrzebnej adaptacji kulturowej, uwzględnienie jej w tłumaczeniu narzędzia oraz kolejne kroki w zakresie wprowadzania modelu w Polsce.
Publikacja: Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M. i Odom, S. (w druku). Systematyczny przegląd badań nt. technik terapii ASD i jego znaczenie kliniczne na przykładzie modelu NPDC. W: E. Pisula, A. Słopień, A. Rozetti (red.). Spektrum autyzmu. Jak pozyskiwać wiarygodne informacje, tworzyć wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych. Łódź: Krajowe Towarzystwo Autyzmu, odd. Łódź.
Narzędzia wspomagające proces oceny efektów terapii
Standardy terapii autyzmu Amerykańskiej Akademii Pediatrii zakładają konieczność systematycznej oceny funkcjonowania i postępów dziecka standardowymi narzędziami do oceny rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu. Celem projektu jest analiza, na ile uzupełnienie standardowych skal oceny o dodatkowe narzędzia, podniesie jakość oceny postępów oraz wyborów klinicznych – zarówno w odniesieniu do standardowych skal, jak też w ocenie terapeutów. Elementem projektu jest również ocena preferencji przy stosowaniu narzędzi w wersji analogowej i cyfrowej. Oczekiwanym efekt projektu stanowi wyłonienie zestawu narzędzi, wspomagających dodatkowo standardowy proces oceny klinicznej.
Walidacja Złotego Standardu Diagnostycznego ADOS-2 I ADI-R
Celem projektu jest ocena przydatności w diagnostyce i terapii polskich wersji narzędzi do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu: ADOS-2 i ADI-R. Są to najpopularniejsze na świecie narzędzia do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu, określane mianem złotego standardu diagnostycznego. Badanie stanowi ważny krok w kierunku umożliwienia stosowania ADOS-2 i ADI-R w Polsce, a w konsekwencji zobiektywizowania procesu diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu. Projekt realizują prof. dr hab. Ewa Pisula i dr Izabela Chojnicka z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, w ramach grantu badawczego przyznanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, współfinansowanego ze środków UW (w latach 2013-2016). Więcej informacji na stronie www.psychologia.pl/rehabilitacja/walidacja oraz na stronie www.ados2.pl. W dalszej kolejności planowana jest walidacja wywiadu ustrukturyzowanego ADI-R.
Wydanie polskiej wersji podręcznika ADOS-2 planowane jest w 2017 roku.
brak artykułów w wybanej kategorii/dla danej frazy. |