Tematyka i cechy rysunków dzieci i młodzieży z Zespołem Aspergera w porównaniu do prac rówieśników
Nietypowe przetwarzanie bodźców wzrokowych często uważa się za cechę osób ze spektrum autyzmu. Dotychczasowe badania prac wysokofunkcjonujących osób z ASD wskazywały, że może ona ujawniać się w niektórych aspektach kompozycji i tematu. Przeprowadzone badanie porównywało tematyczne i plastyczne cechy prac młodych osób z Zespołem Aspergera i ich rówieśników o typowym rozwoju. Ujawniono, że chociaż osoby z ZA przejawiały nieco wyższą fazę rozwoju rysunkowego niż ich rówieśnicy, wyłącznie cechy tematyczne istotnie różniły ich prace. Uczestnicy z ZA częściej powtarzali tematy swoich rysunków i częściej wykorzystywali w nich elementy schematów technicznych. Sugeruje to, że rysunki ujawniają raczej zakres szczególnych zainteresowań, niż stanowią element istotny diagnostycznie per se.
Prezentacja wyników: 11 International Congress Autism Europe (Edinburgh, Great Britain, 2016).
Fazy rozwoju rysunkowego u dzieci z autyzmem w odniesieniu do dzieci o prawidłowym rozwoju
Mimo tego, że często uznaje się myślenie wizualne za typowe dla osób z autyzmem, rozwój umiejętności posługiwania się wizualizacjami i rysunkiem jest często bardzo zróżnicowany. Przeprowadzone badanie wskazało, że rozwój rysunkowy u dzieci z autyzmem przebiega według podobnych faz, jak u dzieci zdrowych, zaś opóźnienia w realizacji nauki rysunku wiążą się z całością opóźnienia rozwoju u dzieci z ASD. W pojedynczych przypadkach ujawniła się rozbieżność kompetencji rysunkowych z wiekiem rozwojowym dziecka (rysunek nietypowy, silniej rozwinięty w kontekście pozostałych sfer rozwoju), jednak były to bardzo rzadkie sytuacje na tle grupy.
Prezentacja wyników: 10 International Congress Autism Europe (Budapest, Hungary, 2013).
Pilotaż programu AutismPro
W ramach 6-miesięcznego pilotażowego programu AutismPro w Polsce rodziny z różnych miejscowości bezpłatnie korzystały z programu AutismPro, spotykały się z konsultantami Centrum Terapii SOTIS oraz uczestniczyły w warsztatach z zakresu terapii autyzmu.
Uzyskane w programie pilotażowym wyniki wskazują, iż dzieci w nim uczestniczące zrobiły postęp 9 miesięcy wieku rozwojowego w 6 miesięcy terapii. Postępy te mierzone były Profilem Psychoedukacyjnym PEP-R.
Największe postępy dzieci poczyniły w takich sferach jak: koordynacja wzrokowo-ruchowa, czynności poznawcze oraz motoryka duża i mała. Wyniki obiecujące dzieci również uległy poprawie, szczególnie w sferze czynności poznawczych oraz motoryce dużej i małej.
Publikacja: Waligórska, A., Pisula, E., Waligórski, M. i Letachowicz, M. (2012). AutismPro system in supporting children with autism in Poland. Pediatrics International, 54, 693-700.
Kompetencje narracyjne a motywacja u osób z zespołem Aspergera
Motywacja potrzebna do osiągania kolejnych celów rozwojowych ma wielkie znaczenie w pracy terapeutycznej. Jednak w przypadku nastolatków z zespołem Aspergera odnalezienie motywacji do działania jest niezwykle trudne - dlatego praca nad motywacją stanowi bardzo ważny cel terapii.
Wyniki programu mierzącego wpływ treningu narracyjnego na poziom motywacji wskazują, iż trening ten istotnie podniósł motywację do działania i samoocenę własnej sprawczości u osób z zespołem Aspergera. Oddziaływanie treningu kompetencji narracyjnych było szczególnie istotne u młodzieży o wyższym poziomie funkcjonowania.
Prezentacja wyników: Międzynarodowa konferencja naukowa "Rainman jest wśród nas. Współczesne formy pomocy osobom z autyzmem w ujęciu systemowym". Kraków, 27-29 listopada 2008 r.
Prezentacja wyników: 9 International Congress Autism Europe (Catania, Italy, 2010).
Różnice w kompetencjach narracyjnych u osób z zespołem Aspergera a funkcjonowanie poznawcze
Umiejętność postrzegania siebie jako bohatera opowieści o własnym życiu, przejawiającego określone intencje i planującego realizację własnych celów jest ściśle związana z kompetencją myślenia narracyjnego. Osoby ze spektrum autyzmu, w tym osoby z zespołem Aspergera mają widoczne deficyty tej umiejętności.
Przeprowadzone badanie wykazało, że u osób z zespołem Aspergera występuje znaczne zróżnicowanie w preferencji do narracyjnego stylu myślenia, a także duże różnice w skłonnościach do werbalnego i wizualnego przetwarzania informacji. Co więcej, osoby o większych skłonnościach do myślenia narracyjnego cechują się też większą sprawnością w przetwarzaniu i zapamiętywaniu informacji. Może to sugerować celowość wprowadzenia treningu kompetencji narracyjnych do terapii osób z zespołem Aspergera.
Prezentacja wyników: Międzynarodowa konferencja naukowa "Rainman jest wśród nas. Współczesne formy pomocy osobom z autyzmem w ujęciu systemowym". Kraków, 27-29 listopada 2008.
Waligórska, A. i Waligórski, M. (2007). Differences in narrative skills of young people with Asperger's Syndrome and its potential impact on therapy. W: The world of possibilities. Proceedings of 8th International Congress Autism Europe. Oslo, Norway.
Prezentacja wyników: 8 International Congress Autism Europe (Oslo, Norway, 2007).